Dag 29

I dag har været helt fantastisk. Jeg vågnede kl. 07.30 og gjorde mig klar i et langsomt tempo. Ved 11-tiden blev jeg hentet af min lærer der tog mig med ned til byen. Først gik vi ind i en ret godt souvenirbutik hvor de havde de flotteste ting. Jeg er blevet lidt rejse-kulleret og skal passe på, ikke at forvandle min lejlighed til en afrikansk hytte. Bagefter tog vi hen til nogle stofbutikker, for at købe stof der senere skulle til skrædderne. Gæt hvem der skulle sælge mig stof? Ja! Magnet-manden fra i torsdags. Han prøvede selvfølgelig at sælge mig det til overpris, men min lærer ved hvordan tingene fungerer hernede, så hun fik prisen ned på et fair niveau.

Hos skrædderne tog de mine mål, så de kan syg mig en kjole og en nederdel. Skrædderne er døve og det er derfor de arbejder dér. Det er en form for projekt, men jeg fik ikke helt fat i hvordan og hvorledes. Min lærer fortalte mig bare, at det er godt at støtte dem, for de gør et godt stykke arbejde. Efter et besøg hos skrædderne tog vi på en hyggelig cafe og fik os en milkshake. Resten af dagen har bestået af en lille lur, opgaveskrivning og forberedelse til næste uges undervisning.

Dag 30

Jeg vågnede kl. 07.05, hvilket var tidligt, for jeg skulle først noget kl. 10.00. Jeg brugte den ekstra tid fornuftigt og så et afsnit af Reign. Jeg spiste min morgenmad i spisesalen, hvor vi fik vafler med Nutella. Klokken 10 blev jeg hentet og kørt hen til Kikuletwa Hot Springs. Det tog lige godt halvanden time, så det var en del længere end jeg forventede. Vejen derhen var meget bumpet og vi kørte igennem en meget primitiv landsby. Det var sådan jeg havde forestillet mig Tanzania, før jeg ankom. Der er stor forskel på indre by og den lille landsby, jeg kørte igennem. Da jeg ankom til Kikuletwa Hot Springs fandt jeg ud af, at det var hele køreturen værd. Det er nok et af de smukkeste steder jeg har set i mit liv. Jeg skulle selvfølgelig prøve at bade og til min overraskelse var vandet fuld af de små fisk, der spiser ens døde hud. Det kildede og var meget underligt, specielt fordi jeg ikke var forberedt på det. Det var en helt fantastisk oplevelse, som jeg sent vil glemme. Aftenen blev brugt på at slappe af og forberede undervisning.

Dag 31

I dag har jeg som alle andre mandage arbejdet, så der er ikke sket noget specielt (selvom hver dag i Afrika er speciel). Vi har haft en masse regn i nat og nu forstår jeg faktisk hvorfor de er glade for regnen hernede. Udover at det selvfølgelig er godt for dem der dyrker ting, så gør det også at der ikke er så meget støv i luften og at der er en behagelig temperatur. Når der har været mange dage uden regn, synes jeg det bliver for varmt. Min aften har jeg brugt på at forberede undervisning og så ville jeg have læst lidt til min opgave. Vi har været ramt af mange både korte og lange strømafbrydelser. Fælles for dem har været, at der maks har været strøm i 4-5 minutter af gangen. Så er det svært at læse til eksamen, når man ikke har medbragt en ordentlig lommelygte. Der har været en halv times strømafbrydelse nu, så jeg håber snart at strømmen kommer tilbage. I Dag er det iøvrigt den 20. november og altså præcis én måned siden, jeg fløj fra Danmark. Tiden er gået stærkt og jeg har svært ved at følge med nu.

Dag 32 + 33

De sidste par dage har gået med arbejde og ikke så meget andet. Det går rigtig godt med praktikken og min lærer siger, at jeg klarer det godt. Det gør mig glad. På fredag skal min klasse stå for Primary Gathering, så det bruger vi en del tid på at forberede. Det er netop blevet annonceret at den 1. december er en helligdag for muslimer og derfor holder min skole lukket. Helligdagen er en forskellig dato hvert år, så derfor finder de først ud af det tæt på selve dagen. Det er den dag jeg rejser hjem og det passede perfekt med at jeg kunne tage til lufthavnen, når jeg fik fri fra arbejde, men nu har jeg altså fri hele dagen. Det er på en måde rart og på en måde ærgerligt. Jeg vil gerne have mest muligt tid med eleverne, fordi de er så søde, men det er samtidig rart ikke at skulle arbejde, når jeg har 17 timers flyvetur foran mig.